De invoering van de Omgevingswet is al meerdere keren uitgesteld. Op 26 mei 2021 werd er bekend gemaakt dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet opnieuw is uitgesteld tot 1 juli 2022. Nadat de invoering op 1 januari 2022 niet haalbaar bleek, hebben gemeenten, provincies, waterschappen en minister Ollongren dit besloten.
De Omgevingswet is de grootste wetswijziging sinds 1948. Met deze wet worden alle wetten voor de fysieke leefomgeving gebundeld tot één wet. Dit geldt onder andere voor wetten op het gebied van milieu, veiligheid, ruimtelijke ordening en bouwen. Daarnaast wil de overheid ook cultuurverandering realiseren. Een integrale benadering, ruimte voor maatwerk, meer participatie, digitalisering en minder regeldruk.
Volgens Ollongren wordt de invoering uitgesteld om de techniek achter de Omgevingswet goed te laten werken en daar is meer tijd voor nodig.
De nieuwe Omgevingswet bundelt dus meerdere wetten tot één wet. De Omgevingswet zorgt voor de volgende veranderingen:
De invoering van de Omgevingswet wordt uitgesteld, omdat er meer tijd nodig is voor het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO zou het voor initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden makkelijker moeten maken om inzicht te krijgen in wat er is toegestaan in de fysieke leefomgeving.
Voordelen DSO:
Oorspronkelijk zou de wet in 2018 al in werking treden, maar dit werd niet gehaald. Nadat de invoering in 2019 ook mislukte besloot kabinet Rutte-II de invoering uit te stellen tot 2021. Echter bleek ook dit niet haalbaar, waardoor de datum van de invoering werd verplaatst naar 1 januari 2022. Op 26 mei 2021 werd er bekend dat 1 januari 2022 ook niet haalbaar is, waardoor de nieuwe invoering weer is uitgesteld naar 1 juli 2022.
De Omgevingswet is inmiddels al drie keer uitgesteld. De datum voor invoering staat nu op 1 juli 2022. Hiermee hebben overheden en organisaties een half jaar langer gekregen om zich voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet. Echter kampen veel gemeenten en adviesbureaus met een capaciteit tekort, waardoor het afhandelen van nieuwe omgevingsplanen, lopende planaanpassingen en vergunningaanvragen een belangrijke reden is voor uitstel.
Een eventuele vierde uitstel valt daarom (nog) niet uit te sluiten.
Van |
Naar |
26 wetten |
1 wet |
60 Algemene Maatregelen van Bestuur |
4 Algemene Maatregelen van Bestuur |
75 ministeriële regelingen |
1 Omgevingsregeling |